otázky a odpovědi
Dle Interních postupů IROP MAS Podbrněnsko zveřejňuje otázky a odpovědi, které nejsou zřejmé z výzvy MAS a přiložených dokumentů. Níže jsou uvedeny jednotlivé otázky i odpovědi, které jsou pravidelně aktualizovány a doplňovány:
OTÁZKA Č.1: Musí být vlastníkem pozemku obec nebo je možné s vlastníkem pozemku (občanem) např. uzavřít smlouvu o pronájmu případně jak vyřešit situaci, když obec chce rekonstruovat chodníky, na což by ráda zažádala o dotaci, ale momentálně není vlastníkem všech pozemků (pod chodníky?
ODPOVĚĎ: V rámci výzvy č. 53 Udržitelná doprava – integrované projekty CLLD je možné projekt realizovat na pozemku, který není ve vlastnictví žadatele. Žadatel má povinnost ve Studii proveditelnosti, jejíž osnova je v příloze 4D Specifických pravidel pro žadatele a příjemce k této výzvě, konkrétně v kap. 16 – popsat zajištění vlastnických nebo jiných práv k pozemkům dotčených stavbou v období udržitelnosti. V kap. 10 téže Studie proveditelnosti stačí v technické připravenosti majetkoprávních vztahů stručně napsat majetkoprávní situaci, případně zda hodlá žadatel nějaké pozemky v projektu nakupovat (může mít např. smlouvu o právu provést stavbu a po skutečném zaměření dojde teprve k odkupu pozemků).
Samostatné dokladování vlastnictví u chodníků, které považujeme za liniové stavby, není povinnou přílohou žádosti o podporu.Žadatel musí doložit minimálně žádost o stavební povolení nebo ohlášení, případně stavební povolení nebo souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru nebo veřejnoprávní smlouva nahrazující stavební povolení, do vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace pravomocné stavební povolení nebo souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru, tj. musí mít vlastnické a případné jiné vztahy k pozemkům řádně vyřešeny - jak konkrétně (např. žadatel bude mít pro umožnění realizace projektu s vlastníky uzavřeny Smlouvy o pronájmu osvědčující právo k uvedenému majetku, Souhlasy s realizací stavby, Smlouvy o smlouvě budoucí o prodeji pozemků pod chodníkem apod.), to je na žadateli. Před vydáním právního aktu tedy musí být doloženo pravomocné stavební povolení, které se vlastnickými vztahy zabývá. U pozemků, které by byly předmětem pronájmu, doporučuji, aby pronájem byl zajištěn po celou dobu pětileté udržitelnosti projektu (tedy nejen v rámci vlastní realizaci stavby) s ohledem na eliminaci rizik v rámci udržitelnosti. Co se týká povinné přílohy 12 (kap. 3.4.3. Povinné přílohy k žádosti) doklady k výkupu nemovitostí, znalecký posudek a kupní smlouva jsou povinnou přílohou žádosti v případě, že žadatel nemovitost koupil před podáním žádosti o podporu. Pokud před podáním žádosti nákup neproběhl, nic se nedokládá, příslušné dokumenty budou předloženy/dokladovány během realizace projektu v rámci předkládání ZoR (pokud k výkupu nedojde, nebude se dokládat nic).
OTÁZKA Č. 2: Má žadatel povinnost mít ukončené zadávací a výběrové řízení před podáním žádosti o podporu?
ODPOVĚĎ: Žadatel nemá povinnost při podání žádosti o podporu mít uzavřené zadávací a výběrové řízení. Pokud žadatel disponuje ukončeným zadávacím a výběrovým řízením, nahrává ho do systému při podávání Žádosti o podporu (v takovém případě žadatel povinnou přílohu č. 11 Položkový rozpočet stavby dokládá v daném stupni stavebního povolení / ohlášení a zároveň i položkový rozpočet stavby z ukončeného zadávacího a výběrového řízení).
OTÁZKA Č. 3: Pokud si žadatel nárokuje způsobilé výdaje na vedlejší aktivitu např. projektová dokumentace, do jakého rozpočtu tuto položku zahrne? Povinná příloha žádosti o podporu položkový rozpočet stavby je vztažen pouze ke stavbě.
ODPOVĚĎ: V povinné příloze Položkový rozpočet stavby se uvádějí pouze výdaje spojené se stavbou. Další způsobilé výdaje projektu, jako například projektová dokumentace, se uvádějí do systému MS2014+ na záložku Rozpočet roční v žádosti o podporu. Na tuto záložku se uvádí kompletní rozpočet projektu. Zároveň je možné tyto informace uvádět i ve Studii proveditelnosti.
OTÁZKA Č. 4: Pokud stavební úřad nevyžaduje územní rozhodnutí či stavební povolení (ani územní souhlas, stavební ohlášení či veřejnoprávní smlouvu nahrazující dané stupně stavebního řízení), je nutné si od stavebního úřadu vyžádat nějaké prohlášení?
ODPOVĚĎ: Nikoliv. Ve výše popsaných případech žadatel nemusí dokládat rozhodnutí stavebního úřadu ani žádné jeho prohlášení. Do systému MS2014+ jako přílohu č. 8 Územní rozhodnutí... a přílohu č. 9 Stavební povolení... nahraje dokument, ve kterém bude uvedeno, že se jedná o nerelevantní přílohu, jelikož stavební úřad nevyžaduje Územní rozhodnutí / Stavební povolení (společně s názvem projektu a žadatelem).
OTÁZKA Č. 5: Ve studii proveditelnosti, v kapitole 4. Podrobný popis projektu, je nutné uvádět intenzitu automobilové dopravy na silnicích či místních komunikacích dotačených realizací projektu? Případně jakým způsobem by se daná intenzita měla dokládat?
ODPOVĚĎ: Ano, dle přílohy č. 4. D Osnova studie proveditelnosti (pro aktivitu Bezpečnost dopravy a Cyklodoprava) je nutné do kapitoly 4. Podrovný popis projektu uvádět intenzitu automobilové dopravy na projektem dotčených pozemních komunikacích. Rovněž je zde stanoveno, že by mělo být doloženo dle celostátního sčítání dopravy, vlastního sčítání v souladu s TP 189, případně jiným ověřitelným způsobem. Je nutné, aby žadatel založil intenzitu automobilové dopravy na objektivní, realných a ověřitelných datech, nikoliv na subjektivním pocitu či vlastní znalosti. Právě způsob stanovení intenzity automobilové dopravy je nutné v tomto bodě do Studie proveditelnosti uvést. Zároveň bude kontrolováno během fáze hodnocení Formálních náležitostí a podmínek přijatelnosti dle kritérií (například kritérium formálních náležitostí 1 Forma žádosti či kritérium 3 Povinné přílohy).
OTÁZKA Č. 6: Při vyplňování žádosti o podporu v systému ISKP je rozpor v záložce kategorie intervencí. Dle přílohy č. 1 Postup pro podání ŽoP v MS2014+ Specifických pravidel výzvy č. 53. CLLD by u OBLAST INTERVENCE mělo být vyplněno "Inteligentní dopravní systémy", nicméně ISKP nabízí pouze "Iniciativy v oblasti místního rozvoje se zapojením místních komunit ve městech a na venkově". Obdobný problém nastává u MECHANISMUS ÚZEMNÍHO PLNĚNÍ, kdy dle přílohy č. 1 by mělo být vyplněno "Nepoužije se", nicméně ISKP nabízí pouze "Iniciativy v oblasti místního rozvoje se zapojením místních komunit ve městech a na venkově". Jak dále postupovat a co je tedy správně?
ODPOVĚĎ: V obou případech je správná možnost "Iniciativy v oblasti místního rozvoje se zapojením místních komunit ve městech a na venkově". Systém ani jiné možnosti nenabízí. Bohužel vznikla chyba v příloze č. 1 Postup pro podání ŽoP v MS2014+, kdy tato příloha byla psána v době, kdy nebylo přesně známé nastavení systému ISKP pro potřeby výzev CLLD / MAS (proto se vycházelo z individuálních výzev IROP). Proto žadatel v obou výše zmíněných případech vyplní "Iniciativy v oblasti místního rozvoje se zapojením místních komunit ve městech a na venkově".
OTÁZKA Č. 7: Dle výzvy MAS Podbrněnsko č. 1 IROP Udržitelná a bezpečná doprava je povinnou přílohou žádosti o podporu projektová dokumentace pro vydání stavebního povolení nebo pro ohlášení stavby, které dle specifických pravidel výzvy IROP č. 53. CLLD musí obsahovat razítko s podpisem a označením stavebního úřadu, alespoň na titulní straně. Pokud ale dokládáme k žádosti o podporu pouze žádost o vydání stavebního povolení / ohlášení stavby, tak žádné potvrzení od Stavebního úřadu (razítko, podpis) nedostanu. Jak v tomto případě postupovat?
ODPOVĚĎ: Pokud k žádosti o dotaci jako povinnou přílohu dokládáte pouze žádost o stavební povolení / ohlášení stavby, není nutné mít povinnou přílohu projektová dokumentace pro vydání stavebního povolení nebo pro ohlášení stavby s razítkem s podpisem a označením stavebního úřadu. Teprve až bude žadatel / příjemce dokládat právoplatné stavební povolení / ohlášení stavby (nejpozději do vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace), doloží i aktualizovanou projektovou dokumentaci, která bude obsahovat povinné náležitosti (razítko s podpisem a označením stavebního úřadu).